En bättre natts sömn

En bättre natts sömn

Att regelbundet får en god natts sömn kan göra underverk för vår hälsa. Men om vi ofta sover dåligt kan vi istället börja må betydligt sämre. Som tur är finns det mycket vi kan göra för att förbättra vår sömn.

Sova samma tid varje dag

En god sömnrutin där man går och lägger sig samma tid varje dag är en väldigt bra grund för bättre sömn. När kroppen följer samma rytm hela tiden är blir det enklare att somna och man sover dessutom bättre.

Välja rätt fasthet på madrassen

Behovet på resår- och bäddmadrass kan vara högst individuellt. Somliga behöver en fastare variant för att ligga bekvämt och andra föredrar en mjukare. Att veta vilken variant som man själv ligger bäst på är något alla borde testa sig fram. Det finns många olika bäddmadrasser att välja mellan och att provligga sängar i butiken är ofta ett bra sätt att göra en första bedömning.

Sänk temperaturen i sovrummet

Många av oss har faktiskt för hög temperatur i sovrummet. Studier har visat att om man sover i ett rum mellan 15-19 grader kan man faktiskt gynna sin egen hälsa. Och sömnkvaliteten förbättras också.

Mörklägg sovrummet

Att det ska vara mörk när vi lägger oss känner nog alla rent intuitivt är vettigt. Men samtidigt är det många av oss här uppe i norden som inte riktigt följer detta råd under exempelvis sommaren då solen går ned efter vi gått och lagt oss. Att investera i ett par mörkläggningsgardiner och se till att det inte är ljust i sovrummet är därför en varm rekommendation.

Inget kaffe på kvällen

Koffein har en fantastisk förmåga att hålla oss vaken och det är allt tack vare dess funktion att ta upp samma plats signalsubstansen adenosin i hjärnan. Koffeins effekt kan sitta kvar bra länge också. Även om man inte druckit en kopp kaffe sedan fyratiden finns det fortfarande kvar i systemet.

admin