Att inreda ett barnrum eller sitt eget sovrum är en sak. Men när man börjar kliva över till att inreda för andra, då är läget plötsligt helt annorlunda. 

Inte för trendigt

Det låter lite ledsamt, att man inte får använda sig av senaste trenden när man ska inreda åt andra. Men när det kommer till hotell eller kontor, där många ska samsas i flera år tillsammans, är det bättre att gå den försiktiga vägen. Den främsta anledningen till att man inte ska välja de färger och möbler som är på högsta modet är att mode och trender kommer och gå. Om två år känns de där trendiga möblerna utdaterade och färgen på väggarna är mest bara löjlig och fungerar endast som en återblick på gamla tider. Och då behöver man lägga ner tid och pengar igen för att dekorera om. Då är det bättre att fokusera på en bekväm, fin och relativt tidlös inredning som kommer att stå sig med tiden.

Gör inte allt själv

En annan viktig del är att ta in hjälp. Även om man anser sig själv att vara en bra inredare med god smak, borde man inte drabbas av hybris och ta sig an ett så stort projekt själv. Personer som sysslar med detta professionellt skulle nog alla hålla med om att man måste tänka på ett annat sätt när man ska inreda och planera ett kontor eller hotell, gentemot sitt eget hem.

Va inte för snål

Det är svårt att inreda snyggt och sammanhängande på en liten budget. Det är lättare att få ett stilrent och imponerande resultat om har lite mer att spendera. Med detta menar vi inte att det är helt rättfärdigat att köpa en bordslampa som kostar 5 000 kronor, bara för att den är snygg. Tanken är mer att du behöver en stadig budget så du kan köpa så många lampor som du behöver istället för bara en stor. Varje kontorsbord borde exempelvis ha en lampa och en skön stol och varje hotellrum borde ha mjuka lakan som håller att tvätta flera gånger innan fibrerna börjar bli tunna.